JE WINKELT BIJ: APPEL & EI

Appel & Ei

Laarstraat 23 | 7201CA | Zutphen

0575769137 | info@@appelenei.nl

www.appelenei.nl

Appel & Ei Zutphen is een nieuw, eigentijds en stijlvol winkelconcept. Je ziet het aan de collectie, merkt het aan de winkelpresentatie en voelt het in je portemonnee. Appel & Ei Zutphen richt zich speciaal op scherp geprijsde dames, kinder en herenkleding van voornamelijk de betere merken. Daarnaast ook verkoop vam sieraden, tassen en unieke authentieke woonaccessoires. Springt de kast uit zijn voegen met kleding die je niet meer draagt, maar vind je het zonde om deze zomaar weg te doen? Is de kleding niet ouder dan twee seizoenen en ziet het er nog goed uit? Kom dan met je kleding (gewassen/gestreken) schoenen en/of tassen naar Appel & Ei Zutphen. Wij handelen in alle open- en eerlijkheid. Je inbreng is bij ons in goede handen en wanneer een artikel is verkocht ontvang je 40% van de verkoopprijs! Meer weten? Kijk eens op de facebookpagina Appel & Ei Zutphen of kom eens langs je bent van harte welkom! Graag tot dan!

BLOG

Verandering vergt een lange adem

Maandag 24 april is het Fashion Revolution Day. Na de ramp in Bangladesh op 24 april 2013, waarbij ruim duizend textielarbeiders de dood vonden, is de aandacht voor fair fashion gegroeid. Bijvoorbeeld door de campagne #Whomademyclothes. Maar hoe lang zullen we Rana Plaza zo nog blijven herdenken? Om blijvende verandering te bewerkstelligen hebben we meer invloed dan we denken, betoogt Elisa Huijsman van EerlijkWinkelen. Al vergt het een lange adem.


Na het instorten van de kledingfabriek in het Rana Plaza gebouw, waarbij 1134 mensen omkwamen, leek het alsof de wereld eindelijk wakker werd geschud. Mensen van vlees en bloed die omkomen om aan jouw honger naar goedkope kleding te voldoen…BAM, het beeld van een ineengestrengelde vrouw en man, tussen het verwrongen staal en beton, de kleurige kleding en het gruizige stof staat, nog vol op mijn netvlies.  Collectieve shock en daarna collectieve verontwaardiging.  

Actie
De collectieve verontwaardiging werd omgezet in ACTIE. De #FashionRevolution beweging was geboren. De mensen die onze kleren maken kregen voor velen een gezicht. Kledingconvenanten, de social media actie #WhoMadeMyClothes om meer transparantie in de modeketen af te dwingen, vakbonden die eisen dat arbeiders zich mogen organiseren: allemaal actie. Mooi toch, zou je denken, dan is deze ramp niet voor niets geweest, dan heeft de dood van al deze mensen toch nog zin gehad. 

Het schuurt
We zijn ondertussen alweer een paar rampen en vier jaar verder. #FairFashion staat op de kaart. Talloze initiatieven zijn uit de collectieve verontwaardiging voortgekomen. Winkels en webwinkels met de mooiste #FairFashion zijn geopend. Er zijn festivals. Verzamelwebsite, portals, influencers en toch schuurt er iets bij mij.
Het schuurt omdat als de rook is opgetrokken en de schok verwerkt, de urgentie verdwenen, er weer een ander vraagstuk onze aandacht op zal eisen. Nu wordt jaarlijks op 24 april de ramp van Rana Plaza herdacht maar voor hoe lang nog? Uiteindelijk zal actie moeten beklijven. Het zou zo mooi zijn als actie daadwerkelijk overgaat in blijvende verandering. 

Je hebt meer invloed dan je denkt!
Zelf ben ik er inmiddels achter dat ik altijd meer invloed heb dan ik op eerste gezicht denk. Alleen al door bewust te kiezen waaraan en waar ik mijn geld besteed, geeft mij invloed, elke dag weer. Ik heb gemerkt dat ik met mijn passie voor #tweedehands en #FairFashion mijn omgeving en mijn kinderen beïnvloedt. Puur het besef dat de kleren die ik draag, gemaakt zijn door iemand ergens op de aardbol en dat deze kleren mij warm houden, mij laten stralen of simpelweg heerlijk zitten, zorgt ervoor dat ik respectvoller met ze omga.

#BeTheChange! Ga terug naar het kleine, de essentie, voel het verschil tussen biologische katoen en gewone katoen, zet andere knopen op dat jasje dat je nooit meer draagt of ruil het. Internaliseer fairfashion en kies voor duurzame relaties in alle opzichten. Ga naar jouw favoriete winkel en maak echt contact, praat, vraag en deel. Contact is immers wat ons menselijk maakt

Wellicht gaat het je te langzaam, maar ik kan je verzekeren dat de voldoening groot is. Wees een boemel, geen sneltrein, want verandering vergt een lange adem. Ga door. Zorg dat je niet onwetend blijft. Alleen zo, kan de hel van de Rana Plaza’s gestopt worden.

 

OVER EERLIJKWINKELEN

EerlijkWinkelen wijst de weg naar leuke en hippe winkels die aantoonbaar fair trade, biologische en/of tweedehands producten verkopen. Ruim 1400 winkels in meer dan 50 gemeenten zijn te vinden in de handzame EerlijkWinkelen app,en op deze website. Mis je je eigen stad en wil je daar een route opzetten? Mail ons!


Volg ons!

NIEUWSBRIEF

Wil je op de hoogte blijven van interessante duurzame ontwikkelingen, eventuele kortingsacties en ander nieuws? Meld je aan voor de nieuwsbrief!