Privacy verklaring

EerlijkWinkelen gidst mensen die bewuste keuzes willen maken voor duurzame altenatieven tijdens het shoppen of voor de dagelijkse boodschappen. Als je eveneens de bewuste keuze maakt om onze app of website te raadplegen voor de leukste adresjes en/of onze nieuwsbrief te ontvangen dan is het ons veel waard jouw privacy als abonnee van de nieuwsbrief of bezoeker van onze website respecteren.

Nieuwsbrief
Van abonnees op onze nieuwsbrief verwerken wij alleen de naam en emailgegevens. Deze worden bewaard zolang je ingeschreven blijft staan als ontvanger van de nieuwsbrief. We sturen alleen nieuwsbrieven aan mensen die zich expliciet hebben opgegeven voor de nieuwsbrief. Elke nieuwsbrief biedt de mogelijkheid om je per direct af te melden. Het abonneebestand van de nieuwsbrief wordt niet aan derden verstrekt.

Website
Op de website worden algemene bezoekgegevens bijgehouden. In dit kader kan met name het IP-adres van uw computer, de eventuele gebruikersnaam, het tijdstip van opvraging en gegevens die de browser van een bezoeker meestuurt, worden geregistreerd en worden gebruikt voor statistische analyses van bezoek- en klikgedrag op de website. Tevens optimaliseren wij hiermee de werking van de website. Wij proberen deze gegevens zo veel mogelijk te anonimiseren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Google Analytics
Wij maken gebruik van Google Analytics om bij te houden hoe gebruikers de website gebruiken. De aldus verkregen informatie wordt, zonder het exacte adres van je computer (IP-adres), overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten.
Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe onze website gebruikt wordt, om rapporten over de website aan ons te kunnen verstrekken en om haar adverteerders informatie over de effectiviteit van hun campagnes te kunnen bieden. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op.

Ondernemers
EerlijkWinkelen biedt een podium aan duurzame ondernemers om bewuste consumenten de weg te wijzen naar duurzame producten, we zeiden het al. De gegevens van de ruim 1700 duurzame ‘stenen’ winkels en ruim 400 webwinkels die wij voor dit doel verwerken, zijn nodig voor dit doel; vinden en gevonden worden. De contactgegevens van de ondernemers zijn publieke informatie en zijn ook te vinden op hun eigen websites.
Die gegevens worden door ons niet aan derden verstrekt. De gegevens wordt louter gebruikt om betreffende ondernemers de kans te geven hun klantenbestand te vergroten.

Recht op inzage
Indien je vragen hebt of wilt weten welke informatie wij van jou verwerken, kun je ons per email bereiken.  

Stichting EerlijkWinkelen
info@eerlijkwinkelen.nl

NIEUWSBRIEF

Met onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van interessante duurzame ontwikkelingen, kortingsacties en ander nieuws.

Voortaan heb je de plattegronden met leuke eerlijke winkels altijd bij de hand! In ruim 60 gemeenten met meer dan 1800 winkels

BLOG

Palmolie, een glibberig product

Producten met keurmerken en certificering zijn meestal het beste of minst slechte alternatief voor gewone boodschappen. Als het gaat om palmolie, dat in duizenden producten zit, lijkt een palmolievrij product de beste keuze. Want tegen de tijd dat die sector met echt ‘duurzame palmolie’ komt, is er misschien geen regenwoud in Azië mee over. Over de dilemma’s van een letterlijk en figuurlijk glibberig goedje en een gidsje voor palmolievrije boodschappen.

In de meest uiteenlopende producten komt palmolie voor. In cosmetica en zeep (Palmolive!) maar ook in pizza, beschuit, snoep of pindakaas.  Bij voedingsmiddelen zie je het wel op de verpakking vermeld, bij cosmetica en schoonmaakproducten nauwelijks. Er zijn ruim 200 stoffen met chemische aanduidingen waarin palmolie is gebruikt.
 
De olie van de palm brengt per hectare 4 tot 10 keer meer op dan andere plantaardige oliën. Dat maakt het economisch een niet te beconcurreren grondstof. De keerzijde kennen we ook; door de grote vraag zijn palmolieplantages een economische kans in armere landen met een tropisch klimaat. Tegelijkertijd zorgt dit voor ontbossing van tropisch regenwoud, vervuiling en sociale problemen als slechte arbeidsomstandigheden.

Duurzaamheidsinitiatief
Maatschappelijke organisaties als Milieudefensie en Greenpeace en hun internationale partners vragen al jaren aandacht voor de schaduwkanten. Mede onder die druk werd 14 jaar geleden de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) opgericht. Door palmolieplantages te certificeren met RSPO-keurmerken moet de productie van palmolie op de lange duur duurzaam worden. Maar er is veel kritiek op dit initiatief dat zou worden gedomineerd door de industrie. Maatschappelijk organisaties rapporteren met regelmaat dat bij gecertificeerde bedrijven toch misstanden voorkomen.

Heel soms staat het RSPO-keurmerk op een product, maar meestal niet. Als je het zeker wilt weten kun je de palmolie scorekaart van het WNF raadplegen of navragen bij de producent of hij duurzame palmolie gebruikt.

Palmolievrij
Zaailingen is een website van bioloog en aardwetenschapper Linda die met bewonderenswaardige moed en ‘endurance’ in het voorjaar van 2018 een lijst heeft samengesteld met producten waarin geen palmolie is gebruikt. Check dus haar lijst en nog beter, zoek met haar mee en maak haar lijst nog waardevoller.

Linda is niet voor niets wetenschapper. Zij weet ook dat de opbrengst per ha van de palm niet te evenaren hoog is.  “Als we palmolie gaan vervangen door koolzaadolie, zonnebloemolie of kokosolie hebben we veel meer land nodig. Tenslotte is palmolie zeer geschikt voor een breed scala aan producten. Het is bijvoorbeeld een geschikte vervanger van dierlijke vetten, omdat het vrij hard is. Momenteel kun je voor je ‘boter’ bijna niet anders dan kiezen tussen dierlijke roomboter of margarine van palmolie. En dat eerste zal zéker nooit echt duurzaam worden.”

Letterlijk en figuurlijk een glibberig goedje, die palmolie. De druk op de RSPO blijft nodig om uiteindelijk de grote bedrijven verdergaande stappen te laten zetten in verduurzaming. En als we dan de palmolie met goed fatsoen duurzaam kunnen noemen, is er hopelijk nog regenwoud over. 

Mark van Kollenburg

Lees ook over palmolie bij Milieucentraal